ندای ظهور, [۰۸.۰۱.۱۶ ۰۹:۵۶]
⚡️🍃✨☘🌸🍀


محال است عقل های بلند پرواز به کنه ذات او دست یابد و مثال مخلوقات برای خدا زدن جایز نمی باشد

امام رضا عليه‏السلام مى‏فرمايند:

امكان ندارد كه وهم‏ها حقيقت وجود او را دريابند، و فهم‏ها به كنه ذات او برسند، و ذهن‏ها او را ممثّل سازند،
عقل‏هاى بلندپرواز از يافتن حقيقت ذات او مأيوسند، و درياهاى علم از اشاره به كنه وجود او مى‏خشكند ...
عقل‏ها در امواج طوفان ادراك او گمند، و اوهام از ياد ازليت او در تحيّرند، نه وصف او را درمى‏يابد...
و نه زبان حقيقت او را بيان مى‏دارد، و نه مثالى براى شناساندن او پيدا مى‏شود ... فراتر از اين است كه به وصف‏ها و مثال‏هاى مخلوق شناخته شود فراترى بزرگى.


📚التوحيد (للصدوق)ص 70 باب2 باب التوحيد و نفي التشبيه

⚡️🍃✨
تنها راه شناخت خداوند از طریق مخلوقات است

امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايند:

ولا يعرف إلا بخلقه تبارك وتعالى.

خداوند جز به خلق خويش شناخته نمى‏شود.


🌱📚بحار الأنوار، ج 3 ص 193


⚡️🍃✨

خداوند متعال شناخته شدنی نیست بلکه از دلایلی که خود بیان کرده ومخلوقات پی به او می بریم

اميرالمؤمنين عليه‏السلام مى‏فرمايند:

لَيْسَ بِإِلَهٍ مَنْ عُرِفَ بِنَفْسِهِ هُوَ الدَّالُّ بِالدَّلِيلِ عَلَيْهِ وَ الْمُؤَدِّي بِالْمَعْرِفَةِ إِلَيْه‏

آنكه ذات و حقيقتش شناخته مى‏شود خدا نيست، و خداوند از راه دليل و برهان شناخته شده و توسّط معرفت به آثار او پى به وجود او مى‏بريم.

🌱📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص: 201
🌱بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏4 ص 253

⚡️🍃✨


خداوند تنها از راه مخلوقات شناخته می شود

قال الصادق علیه السلام

أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَه‏......ولَا يُعْرَفُ إِلَّا بِخَلْقِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ‏

شهادت میدهم خدایی جز خدای یکتا نیست وبرای او شریکی نمی باشد ... وخداوند جز به خلق خويش شناخته نمى‏شود.

🌱📚بحار الأنوار (ط - بيروت)ج‏3ص: 194
⚡️🍃✨


حق وباطل توسط خدادرآمیخته شده تا مردم سراغ وحی ومعصوم روند


امام صادق علیه السلام ‏فرمودند:
خداوند پاره‌اي‌ از حق‌ و پاره‌اي‌ از باطل‌ را بر گرفت‌ و آن‌ها را در هم‌ آميخت‌، سپس‌ آن‌ را به‌ مردم‌ ارائه‌ نمود.
آنگاه‌ پيامبران‌ را برانگيخت‌ تا بين‌ حق‌ و باطل‌ جدايي‌ اندازند. اگر حق‌ و باطل‌ روشن‌ و به‌ سهولت‌ قابل‌ تشخيص‌ بودند، مردم‌ نيازي‌ به‌ پيامبران‌ و اوصياء نداشتند، ليكن‌ خداوند حق‌ و باطل‌ را در هم‌ آميخت‌ و انبياء و ائمه عليهم السلام را مأمور جداسازي‌ آن‌ها نمود.

🌱📚رجال الكشي ص277-بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏47 ص408

⚡️🍃✨

خلقت وآفریدن خداوند با همه فرق می کند
اميرالمؤمنين عليه‏السلام مى‏فرمايند:

كُلُّ صَانِعِ شَيْ‏ءٍ فَمِنْ شَيْ‏ءٍ صَنَعَ وَ اللَّهُ لَا مِنْ شَيْ‏ء

هر صانعى اشيا را از چيزى ديگر مى‏سازد، امّا خداوند آفريده‏هاى خود را از چيزى ديگر نساخته است.

🌱📚الكافي (ط - الإسلامية) ج‏1 ص 135

⚡️🍃✨


دست درازی وفهم ذات خداوندممنوع وموجب هلاکت ماننداینکه کسی درباره صفات ذات سخن بگوید


ابن عتيك گويد: سؤالى در باره صفت خدا از امام باقر علیه السلام نمودم حضرت دستش بسوى آسمان بلند كرد و فرمود:

والاست خداى جبار، والاست خداى جبار، هر كه بآنچه آنجاست دست درازى كندوبخواهد درباره ذات خداسخنی بگوید هلاك گردد.

🌱📚الكافي (ط - الإسلامية) ج‏1 ص94

@nedayezohoor
⚡️🍃✨☘🌸🍀

ندای ظهور, [۰۸.۰۱.۱۶ ۱۳:۰۲]
🍃⚡️☘✨🌸🍀

 

❗️غفلت از عنایت حجت خدا درزندگی ها وخفی الالطافی آنها...❗️

ابوجعفر خثعمى - كه يكى از اصحاب امام جعفر صادق عليه السلام است میگوید:


روزى حضرت صادق عليه السلام كيسه اى كه مقدار پنجاه دينار پول در آن بود، تحويل من داد و فرمود: اين ها را تحويل فلان سيّد بنى هاشم بده ؛ و به او نگو توسّط چه كسى ارسال شده است.❗️

خثعمى گويد: هنگامى كه نزد آن شخص تهى دست رسيدم و كيسه پول را تحويل او دادم، پرسيد: اين پول از طرف چه كسى براى من فرستاده شده است؟!

و سپس گفت:

خداوند جزاى خيرش دهد. صاحب اين كيسه، هر چند وقت يك بار، مقدار پولى را براى ما مى فرستد و ما زندگى خود را با آن تاءمين و سپرى مى كنيم؛
(( وليكن امام جعفر صادق با آن همه ثروتى كه دارد، توجّهى به ما ندارد و چيزى براى ما نمى فرستد، و هرگز به ياد ما فقراء نيست.))❗️

📔أمالى شيخ طوسى، ج 2، ص 290

 

((بارها می شود که تو دست مارا می گیری یا صاحب الزمان
و ما دیگری را دعا می کنیم و ازدیگران میدانیم...!))❗️

@nedayezohoor
⚡️🍃✨☘🌸🍀

ندای ظهور, [۰۸.۰۱.۱۶ ۱۳:۴۶]
🌔🌕🌔🌕🌕🌔🌕
.
ابن ابی عُمیر
یکی از مصادیق (الصالحون قبلکم) ابن ابی عُمیر است که پول او را از راه به در نبرد و در سخترین وضعیت فریقهء پول و ثروت نشد.

 

او عالمی دیدنی بود که زندگی اش را از راه تجارت اداره میکرد و از همین راه ثروتی زیادی به دست آورده بود. هارون الرشید او را به جرم طرفداری از ائمه علیه السلام به زندان افکند و مدت هفده سال
از عمر خود را در زندان گذارند. علاوه بر حبس, به دستور هارون تمامی اموالش نیز مصادره شد.

شیخ طوسی در تذهیب الاحکام نقل میکند که ابن ابی عُمیر هنگام آزادی از زندان میگفت: به خدا قسم اکنون حتی محتاج یک درهم هستم. او قبل از آنکه به زندان افتد به شخصی مبلغی قرض داد و طی سال های که در زندان به سر میبرد,این شخص به او بدهکار بود.


پس از آزادی از زندان, شخص بدهکار فهمید که ابن ابی عُمیر از زندان آزاد شده و به سختی روزگار میگذراند. خانه اش را فروخت تا پول ابن ابی عُمیر را برگرداند. ابن ابی عُمیر مطالبه نکرده بود,
اما او از روی دلسوزی خانه اش را فروخت تا دِینِ خو را ادا نماید. پول های را که از فروش خانه به دست آورده بود در میان کیسه ای گذاشت و به خانه ابن ابی عُمیر آمد. گفت: این پول ها از آن توست.

 

ابن ابی عُمیر پرسید: بابت چه ؟ گفت بابت بدهی ام پرسید: این پول ها را از کجا آورده ای ؟
کسی به تو هدیه داده است ؟ پاسخ داد:نه گفت پس این پول ها را از کجا آوردی ؟ گفت:
خانه ام را فروخته ام. ابن ابی عُمیر با شنیدن این جمله گفت: به خدا قسم من در وضیتی به سر میبرم که حتی به یک درهم نیز نیاز دارم اما حاضر نیستم حتی یک درهم از این پول ها را قبول نمایم و قبول نکرد.
اگر ابن ابی عُمیر پول ها را میگرفت از جهت شرعی هیچ اشکالی نداشت. چرا که اگر بدهکار خود با رضایت و بدون ان که اجباری در کار باشد چنین کند, گرفتن پول از او اشکالی ندارد, فقط یک نکته
وجود دارد و ان این است که حضرت امیر مومنان علیه السلام میفرماید:
آنچه برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه برای خود ناپسند میداری برای او نیز مخواه.
.
به هر حال ابن ابی عُمیر پول ها را نگرفت و به بدهکار گفت :برو خانه ات را پس بگیر و معامله رافسخ کن.

.
امام صادق فرموده است اعمال صالحان قبل از خود را, سرمشق قرار دهید.
ابن ابی عُمیر یکی از صالحان است,فردی که در عین فقر و درماندگی حاضر نیست برادر مؤمنش, خانه و مسکن خود را برای ادای بفروشد
🔴
هدیة الاحباب، ص 54.

🌔🌕🌔🌕🌕🌔🌕

@nedayezohoor

ندای ظهور, [۰۸.۰۱.۱۶ ۱۴:۲۶]
[Forwarded from امام زمان روحی فداک]
🍃⚡️🍀🌸✨☘


آيا ممكن است، انسان به مقامى برسد كه در همه حال، خود را در محضر خدا و پيغمبر و ائمّه‏ى معصومين (عليهم السّلام) ببيند؟


ترديدى نيست كه به صريح قرآن و دلائل عقلى خدا بر هر چيز احاطه دارد، همه جا هست و هيچ چيز از احاطه‏ى الهى بيرون نيست،

اوهميشه بوده و هميشه خواهد بود و محدود به حدّى نخواهد بود
و او خالق موجوداتى است كه محدودند و طبعا چون خلق شده‏اند نبوده‏اند و چون محدود و مخلوقند، محكوم به زوال خواهند بود.🌸

سپس اين مخلوقات محدود و محدودترند، بعضى از آنها تنها در مخلوق بودن، يعنى قبلاً نبوده‏اند و بعد بود شده‏اند. و بنده بوده‏اند. يعنى تحت فرمان تكوينى و تشريعى ذات اقدس حقّ‏اند. و بعضى از آنها صد در صد محدود بلكه تحت احاطه‏ى اكثر مخلوقاتند.


بنابراين، اگر معتقد باشيم كه بعضى از مخلوقات، احاطه‏ى بر محدوده‏ى ماسوى اللّه‏ دارند و در همه جا حاضرند و احاطه‏ى علمى بر همه چيز جز ذات اقدس حق دارند، كفر نگفته‏ايم و مشرك هم نشده‏ايم.
🌸

به عبارت واضح‏تر:
اگر گفتيم همان گونه كه خدا بر مخلوقش احاطه‏ى علمى دارد، سخن آنها را مى‏شنود، از اراده‏ى قلبى كوچكترين جاندار در كرات بسيار دور اطّلاع دارد و خلاصه چيزى بر او مخفى نيست، پيغمبر اسلام (صلى اللّه‏ عليه و آله) و اوصياء گراميش هم از همه‏ى اينها اطّلاع دارند و به طور مساوى چيزى بر آنها مخفى نيست؛ علاوه بر آنكه كفر نگفته‏ايم به يكى از ضروريّات و اعتقادات حقيقى و مسلّم اسلام هم پى برده‏ايم.
🌸

نگوئيد پس براى خدا چه باقى مانده؛ زيرا اين جمله كفر است كه بگوئيم خداى نامحدود فقط احاطه بر مخلوق محدودش دارد.
ولى درباره‏ى پيغمبر (صلى اللّه‏ عليه و آله) و اوصيائش (عليهم السّلام) مى‏گوئيم: آنها فقط بر مخلوقات خدا احاطه دارند، احاطه‏ى علمى آنها تنها بر همين محدوده است و از همين محدوده تجاوز نمى‏كند.

اگر اين چنين نيست پس معنى اين آيات چيست؟
1 ـ «وَ كُلَّ شَىْٔ اَحْصَيْناهُ فى اِمامٍ مُبينٍ».(یس، آيه‏ى 12.)

يعنى: «علم هر چيز را در وجود امام مبين قرار داديم».
اگر بخواهيم به اطلاق اين آيه توجّه كنيم علم آنها نامحدود مى‏شود ولى عقل آن را محدود مى‏كند كه قدر مسلّمش علم و احاطه بر ماسوى اللّه‏ است.
2 ـ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللّه‏ُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، آيه‏ى 105.)
🌸
يعنى: «عمل همه‏ى مردم را آنچنان كه خدا مى‏بيند، پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله) و مؤمنان، كه قدر مسلّم از آن ائمّه‏ى اطهارند ، مى‏بينند».

اگر آنها بر ماسوى اللّه‏ احاطه‏ى علمى ندارند، پس معنى اين اعمال و كلمات چيست كه همه روزه با آنها سر و كار داريم؟

در هر نماز يك ميليارد مسلمان مى‏گويند: «السّلام عليك ايّها النّبى و رحمه‏اللّه‏ و بركاته» آيا اين خطاب، آن هم در نماز، عبث است؟
يا آنكه پيغمبر مظهر خدائى است كه او به همه چيز احاطه دارد و مى‏شنود؟🌸

آيا ممكن است بگوئيم پيغمبر و اهل بيت عصمت (عليهم السّلام) ، تمام معنى و حقيقت قرآن را نمى‏دانند؟


اگر اين چنين است، پس نزول قرآن بر آن حضرت عبث است. و اگر همه‏ى معانى را مى‏دانند خدا در قرآن فرموده كه: «اين قرآن بيان‏كننده‏ى هر چيزى است كه هيچ تر و خشكى در عالم نيست مگرآنكه علمش در اين كتاب است».🌸

3 ـ چگونه ممكن است كه پيغمبر اكرم (صلى اللّه‏ عليه و آله) و ائمّه‏ى اطهار (عليهم السّلام) از قلوب ما اطّلاع نداشته باشند، ولى حاجت ما را بدانند و برآورده كنند؟

4 ـ چگونه ممكن است كه آنها بر همه چيز احاطه علمى نداشته باشند، ولى شيطان آن احاطه را داشته باشد و ما را فريب دهد؟

و دهها دليل از اين قبيل بر اين مطلب از نظر عقل و آيات قرآن و احاديث وجود دارد كه اگر كسى با توجّه به آنها منكر اين حقيقت بگردد، مسلمان واقعى نيست.🌸


حال كه اين چنين است پس بايد معتقد باشيم كه چشم ما نابينا است؛ نه اينكه امام زمان (عليه السّلام) غايب است. گوش ما ناشنوا است؛ نه آنكه آن حضرت با ما سخن نمى‏گويد. ما احساس نداريم؛ نه آنكه حضرت بقيّة اللّه‏ (ارواحنا فداه) از ما دور است.🌸


گفتم به كام وصلت خواهم رسيد روزى
گفتا كه نيك بنگر شايد رسيده باشى

پروازروح ،استادسیدحسن ابطحی،ص238

🍃⚡️🍀🌸✨☘

ندای ظهور, [۰۸.۰۱.۱۶ ۱۹:۲۱]
⚡️🍃☘🌸✨🍀


گفتم به كام وصلت خواهم رسيد روزى
گفتا كه نيك بنگر شايد رسيده باشى

همه‏ى ما، حتّى بعضى از علما را هم ديده‏ام كه دائما به فكر وصل و لقاء حضرت بقيّة اللّه‏اند، ولى در بُعد جسمانى و بدنى، زيارت مى‏خوانند، حاجت از آن حضرت مى‏طلبند و معتقدند كه او شنيده و حاجتشان را داده ولى باز هم مى‏گويند: ما هنوز به خدمتش مشرّف نشده‏ايم. 🌸


مكرّر اتّفاق افتاده كه بعضى به محضر حضرت بقيّة اللّه‏ (ارواحنا فداه) مشرّف شده‏اند و در آن وقت آن حضرت را نشناخته‏اند و بعد از آن بسيار تأسّف خورده‏اند و مى‏گويند كه چرا وقتى ما او را ديديم، نشناختيم و حاجتمان را نگرفتيم.
🌸

بايد به آنها گفت: حالا هم او را نشناخته‏ايد؛ زيرا اگر او را مى‏شناختيد برايتان فرقى نمى‏كرد كه بدن ظاهرى آن حضرت در بين شما باشد يا نباشد.

مگر بدن ظاهرى آن حضرت حاجت شما را مى‏دهد؟!

مگر وقتى اظهار محبّت و علاقه مى‏كنيد به بدن ظاهرى آن حضرت مى‏كنيد؟ اگر غير از اين برايتان تصوّر ندارد، يعنى نمى‏توانيد به غير از بدن ظاهرى آن حضرت توجّه كنيد و عشق بورزيد و طلب حاجت كنيد، پس چگونه به خدا محبّت داريد و حاجت مى‏طلبيد و به او توجّه مى‏كنيد؟!🌸


اى برادر، اگر چشمت باز شود، گوشت بشنود، احساست سالم باشد، هميشه اطراف خود، خدا و پيغمبر اسلام و فاطمه‏ى زهرا و دوازده امام (عليهم السّلام)، بخصوص حضرت بقيّة اللّه‏ (ارواحنا فداه) را مى‏بينى و هيچ گاه به فراق آنها مبتلا نخواهى شد و به وصل مطلق بدون يك لحظه فراق رسيده‏اى.🌸


بنابراين، تنها كارى كه انسان در اين دنيا دارد، رفع حجابهائى است كه يا طبيعت و يا معصيت و يا عادت و يا جهل، براى انسان بوجود آورده است كه؛ «تو خود حجاب خودى حافظ از ميان برخيز».

پروازروح،ص238


⚡️🍃☘🌸✨🍀
@nedayezohoor